Vecka 30.


Barnet:
38 cm lång och cirka 1.5 kg tung.

Barnets hjärna utvecklas och växer. För att få plats veckar den ihop sig allt mer och bildar dess karakteristiska vindlingar och flikar. Barnets lungor är nästan helt utvecklade och det övar på andningsrörelser genom att höja och sänka bröstkorgen. Kanske känner du att barnet hickar? Hos små flickor är klitoris förhållandevis stor och täcks ännu inte av blygdläpparna.


Mamman:
Var finns damernas?

Antagligen har ni påbörjat eller kanske redan slutfört någon föräldraförberedande kurs. Det är ungefär 2 månader kvar till förlossningen och mötet med ert lilla barn närmar sig för varje dag som går. Det är mer påtagligt ett barn du bär på, det blir allt större och starkare. Det är naturligt att föreställningarna om barnet och tankarna på hur en vardag med barnet skall bli ökar.
Många kvinnor klagar över en tilltagande trötthet. Var noga med att äta bra näringsrik mat, att sova ordentligt och se till att du håller koll på ditt blodvärde .Prioritera en stund ute i friska luften varje dag.
Inaktivitet och näringsbrist på grund av en felaktig kost leder bara till ännu mer trötthet och krämpor i kroppen. En del kvinnor får känningar av bäckensmärtor. Der är en hormonell påverkan på alla fogar och leder, framför allt bäckenet. Det är helt naturligt och ändamålsenligt eftersom det ger förlossningskanalen större möjlighet att bli elastisk och vidgas vid förlossningen. ¨
En del kvinnor upplever det som smärtsamt, de får svårt att gå och blygdbensfogen blir mycket öm. Det börjar bli tyngre och du kan känna dig känslig och ha lätt för att gråta vilket inte alls är konstigt. Du går in i den sista delen av graviditeten och det ställer stora krav på dig, både fysiskt och psykiskt. Lyssna till din kropp, var snäll mot den och ha tålamod. Det här är en speciell tid i livet. Sannolikt gör du inte om det så många gånger. Glöm inte att ta en paus mitt på dagen. Lägg dig ner och vila med benen högt mellan varven.

Egna värderingar:
Som jag nämnt tidigare är jag väldigt trött, har precis börjat tugga järntabletter och hoppas på att det kan hjälpa lite. Vänster handled värker och höger pekfinger och långfinger är avdomnat och från och till är där stickningar i fingrarna. En obehaglig känsla samtidigt som det gör ont. Har börjat få en himla massa finnar vilket jag inte uppskattar det minsta och de röda prickarna som jag har typ över hela kroppen bara fortsätter ploppa upp. Vissa dagar har jag en hemsk halsbränna, det känns som att hela bröstet på mig ska frätas bort!
Det börjar bli tyngre, och man känner mer och mer av de starka sparkarna och rörelserna när du bullrar runt där inne. Full fart hela dagen, och magen rör sig och nästan en känsla av vibration.
Jag är fortfarande konstant kissnödig och under nätterna hinner jag vara uppe ett par gånger.

Jag kan knappt fatta att om ca 10 veckor är jag mamma. Att jag fram till nu haft en bulle på jäsning i min ugn och att den snart är färdigbakad och allt. Låt tiden gå fort bara för jag orkar inte vara gravid längre!


Kommentarer
Postat av: Linda

Nu e de inte lång tid kvar,fast de säkert känns som en evighet för dig. Härda ut,du får de finaste efter din långa väntan :)

2011-08-14 @ 19:57:05
URL: http://lindaslove...
Postat av: Malin o Axel

meeen vill ju se riktig magbild ju =(

2011-08-14 @ 20:16:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0