Nu har vi passerat halva graviditeten :)

GRAVID VECKA 21

Bebisen

Din bebis blodcirkulation är nu komplett och helt fungerande. Navelsträngen fortsätter att växa och bli tjockare alltmedan blodet strömmar med avsevärd kraft igenom för att förse bebisen med syre och näring. Moderkakan är nu nästan lika stor som bebisen.
Storleken kommer att fördubblas under andra halvan av gravid iteten. Bebisen är nu c:a 18 cm lång från huvud till stjärt och väger ungefär
300 gram.
Nu mognar de olika organen. Matsmältningssystemet fungerar redan på ett grundläggande sätt och bebisen kan svälja fostervatten och ta upp vatten och socker och sedan göra sig av med restprodukterna. Denna mekanism är en förberedelse på livet utanför livmodern.
I blodet finns det redan ett stort antal röda blodkroppar, och vita blodkropparna börjar att bildas. I munnen börjar små smaklökar att bildas på tungan.

Du

I princip alla kan nu se att du är gravid! Din livmoder borde nu kännas ungefär 2 cm ovanför din navel. Du har antagligen ökat 4-7 kg i vikt och allteftersom bebisen börjar bilda sina fettreserver kommer också din vikt att öka. Under de kommande 10 veckorna kommer du att gå upp ungefär hälften av den totala viktökningen under hela graviditeten.
Du kanske också märker av en ökad aptit eftersom du behöver 500 kcal mer per dag för att försörja din ökade ämnesomsättning. Det är bra att undvika mat som innehåller mycket fett, socker och kalorier, och istället äta frukt, grönsaker, spannmål och anndra naturliga baslivsmedel.
En del upplever ovanliga starka begär efter mat, och även efter sådant som inte är mat; såsom cigarettaska, kol och öl. Bli inte förvånad om dina ben svullnar upp under dagen. Detta kan avhjälpas genom att sätta fötterna i högläge någon eller några gånger under dagen. Blir svullnaden kraftig så bör du genast kontakta barnmorskan eller läkare för kontroll; särskilt om du har andra symptom så som huvudvärk och flimmer för ögonen.



Så känner jag:
Jag mår väldigt bra nu, i början trodde jag aldrig att mitt illamående skulle släppa men det gjorde det och nu kan jag njuta mer. Det enda som jag tycker är riktigt jobbigt är att jag har en mage som inte alls vill fungera som jag vill att den ska, men med lite hjälp så går det hyffsat om inget annat. Ingen kul läsning men ren fakta min mage mår inte bra utav graviditeten helt enkelt. Min mage funkar som sagt inte men däremot så är jag konstans KISSNÖDIG, jag vet inte hur många gånger om dagen som jag springer för att kissa!?
Jag blir hungrig snabbt eller rättare sagt jag är hungrig konstant nästan. Jag känner mig pigg på dagarna fast att jag vaknar sjukt tidigt men å andra sidan försvinner orken ganska snabbt på kvällen och att vara uppe sent om kvällarna orkar jag inte, jag somnar gärna gott på soffan innan jag tar mig in i sängen för natten.
Jag börjar känna allt mer rörelse i magen, fortfarande inte jätte tydliga sparkar men bebis känner jag absolut av, speciellt om jag åker bil börjar den sprattla:)
Jag känner inger starkt begär efter någon speciell mat, och har aldrig gjort.
Jag har börjat flåsa grymt mkt när jag går upp för trappor eller gör något annat ansträngande och dammsuga tycker jag börjar bli jobbigt. Men annars ska jag absolut inte klaga, jag mår prima!





En bebis som föddes i vecka 21 och var lika lång som en penna, kan knappt förstå att jag faktiskt har en sådan liten varelse i min mage. Dessutom fick hon inga skador av att hon föddes så tidigt som hon gjorde.







Minsta fötterna jag någonsin sett!
Jag längtar enormt efter vår plutt men den får gärna stanna i min mage och växa till innan plutt kommer ut och vi kan pussa på dennes fötter!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0