Så har ännu en vecka passerat!

Hej hej vecka 24...

Barnet

Hörseln är väl utvecklad. Barnet känner igen mammans, partnerns
och eventuella syskons röster. Den hör även mammans hjärtslag.
 Nu börjar det bli lite trångt där inne.

Barnet känner vad som är upp och ned.
 Balansorganet i innerörat har utvecklats.
Nu börjar nästa viktiga utvecklingssteg av hjärnan.

Nu har bebisen en chans att överleva en eventuell för
tidig födsel även om det ofta för med sig en del komplikationer.

Vikt ca 700 gram.

Mamma

Din livmoder har växt så att den når över naveln.
Nu kan du känna hur det spänner och trycker ju mer magen växer.
Du kan få en del krämpor som
halsbränna, ryggont och ont i benen.
Du kanske också måste gå och kissa oftare.
Många drömmer livliga drömmar nu.
En del gravida samlar på sig vatten och får svullna ben framemot
eftermiddagen och kvällen. Lägg upp benen på bordet eller stolen och vila dig.
Du kan också använda stödstrumpor. Dina bröst har blivit större och du behöver
 säkert större BH med bra axelband.
Kanske har du uppmärsammat att vätska kan sippra fram ur brösten.
Brösten förbereder sig för sin kommande funktion, mjölkproduktionen.
Varje bröst kan öka 200-400 gram men det är mycket individuellt


Så känner jag:

Jag är faktiskt inte lika kissnödig längre som jag var för någon vecka sedan men visst springer jag fortfarande ofta på toaletten. Jag har inga direkta krämpor mer än lite ont i ryggen till och från men kan inte svara på om det har med graviditeten o göra då jag har ont i ryggen i vanliga fall oxå.
Mina bröst växte rejält i början men nu tycker jag inte att dom växt mycket mer tack o lov, jag har lökar så det räcker o blir över även för andra så jag delar gärna med mig:)
Det började sippra lite vätska från dem i början på förra veckan.
Även om det är jobbigt att vara gravid mitt i sommaren när det är som varmast är det samtidigt väldigt mysigt. Det är ett liv i min mage, ett liv jag påminns om varje dag då den är ganska livlig och ligger och sprattlar runder en hel del. Det är så mysigt att bara ligga med händerna på magen och få sig en spark då och då eller bara ligga och titta på magen och se hur den rör sig!
Vi längtar efter dig!





Kommentarer
Postat av: Malin o Axel

fiiina magen!!

=)

2011-07-03 @ 19:36:02
Postat av: Sandra

FINASTE Pemmi.

2011-07-03 @ 19:47:27
URL: http://sandyj.blogg.se/
Postat av: Mala igen

Du säg till om jag ska ta fina gravidbilder såna jag har. Kul att ha sen!

2011-07-03 @ 21:30:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0