Då kliver vi in i vecka 19

Ovandelen av livmodern når naveln och kommer att fortsätta växa med ungefär en centimeter i veckan. Bebisen är drygt 14 centimeter lång och väger strax under 250 gram.

Nu har bebisen börjat svälja fostervatten och njurarna producerar urin. Det växer hår på huvudet och sinnena utvecklas fort. Nervcellerna för smak, lukt, hörsel, syn och känselsinne utvecklas nu i sina respektive områden i hjärnan. Produktionen av nervceller saktar av och existerande nervceller blir större och etablerar mer komplicerade förbindelser.

Nu har du kanske känt din bebis röra på sig. Om det har känts lite abstrakt att vänta barn innan, så brukar det ofta kännas mer verkligt när man känner fosterrörelserna. De flesta känner bebisen röra på sig för första gången någon gång mellan vecka 18 och 20.

Om detta inte är första barnet, kan du ha känt det tidigare. Vad du tolkade som gaser i magen, kanske var bebisen som slog kullerbyttor. Berätta för barnmorskan när du känner bebisen sparka!

De kommande tio veckorna kommer att vara bebisens livligaste tid i livmodern - senare blir det för trångt för alltför intensiv gymnastik.


Vår bebis vägde dock bara 180 gram i måndags när vi var på UL. Jag mår bra om man bortser från mitt jävla humör och sen har ligamenten börjat spöka lite. Men vem har sagt att det ska vara en dans på rosor att vara gravid. Jag tycker själv det är en ständig oro och först nu kan jag förstå när folk i min omgivning sagt att det är svårt att njuta av en gravididtet. Magen växer så det knakar i alla fall och jag känner bebis mer och mer för var dag och det är ren LYCKA! Än så länge jag kan behålla mina vanliga kläder:)







2 underbara bilder från bebisar i vecka 19, tagna av Lennart Nilsson.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0